000 03825nam a22003734i 4500
001 991060867874806706
003 BIBCPS
005 20231018113144.0
008 221025s2022 sp c||| |||||0|0 0 cat|c
017 _aDL AS 02218-2022
_bOficina DL Asturias
020 _a9788419525048
040 _aES-CaUJI
_bcat
_erda
_cES-CaUJI
041 0 _acat
_aspa
_aeng
245 0 0 _aÀnima :
_bpintar el rostre i l'esperit = Pintar el rostro y el alma = Painting the face and soul /
_cPablo González Tornel (dir.) ; textos María Cruz de Carlos Varona, Carmen García-Frías Checa, Yolanda Gil Saura, Pablo González Tornel, Felipe Pereda
264 1 _a[València] :
_bGeneralitat Valenciana,
_c[2022]
300 _a271 pàgines :
_bil·lustracions en color, retrats ;
_c30 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
336 _aimatge fixa
_bsti
_2rdacontent
337 _asense mediació
_bn
_2rdamedia
338 _avolum
_bnc
_2rdacarrier
500 _aCatàleg de l'exposició celebrada al Museu de Belles Arts de València, del 20 d’octubre de 2022 al 5 de febrer de 2023
520 _a"Ànima pretén reflexionar, a través de prop de noranta obres, sobre el valor del retrat durant l'Edat Moderna. Conformada per 80 obres de la pròpia col·lecció del Museu de Belles Arts, entre pintura, escultura i fotografia, més dues pintures cedides en préstec pel Museu Nacional del Prado, una de la Col·lecció Epiarte i dos pertanyents a la Parròquia de la Mare de Déu dels Àngels de Chelva, l'exposició Ànima proposa a l'espectador la construcció de ponts entre la cultura altmoderna i el món contemporani, convidant-lo a desentranyar valors universals que han alimentat el gènere del retrat i el continuen alimentant hui dia. Voler ser retratat va ser, i és, el desig de no esvair-se amb la mort. Un desig impossible, el de transcendir, que no ha cessat de ser urgent en cadascuna de les èpoques de la història.L'exposició s'organitza en sis seccions de desigual tensió narrativa: la primera, Cos i ànima, introdueix l'objecte de la mostra a través d'una reflexió entre els dos extrems que animen el gènere del retrat, la semblança física i l'emocional o intel·lectual. Passat i futur medita sobre el mecanisme fonamental a través del qual l'individu va intentar transcendir la fragilitat de la seua soledat: la pertinença a un llinatge. Comunitat i individu explora la dificultat de l'ésser humà per a sobreviure a l'oblit en soledat i la seua necessitat de la col·lectivitat per a reivindicar un paper en la història. Nosaltres i el record explora la tradicional marginació de la dona a mera comprimària en els processos de creació de la memòria visual. Mort i oblit actua com a clímax de l'exposició, negant tot el plantejament anterior i constatant com la mort retalla qualsevol pretensió de transcendència. Fama i memoria és l'anticlímax final i mostra, a través d'una construcció al·legòrica i dos retrats, com l'oblit va poder i pot ser vençut gràcies a la fama, l'acumulació de mèrits en vida capaços de sobreviure a la mort física" -- Pablo González Tornel
650 0 _aPintura de retrats
_vExposicions.
_2lemac
_9800
650 0 _aRetrats
_9547
_yEspanya
700 _aGonzález Tornel, Pablo,
_d1977-
_eeditor literari,
_eescriptor de contigut textual suplementari
_92935
700 1 _aCarlos Varona, María Cruz de,
_eescriptor de contigut textual suplementari
700 _aGarcía-Frías Checa, Carmen
_eescriptor de contigut textual suplementari
_92936
700 _aGil Saura, Yolanda
_eescriptor de contigut textual suplementari
_92937
700 _aPereda, Felipe,
_d1968-
_eescriptor de contigut textual suplementari
_92938
710 2 _aMuseu de Belles Arts de València,
_einstitució d'acollida
908 _aUJI
_aMNAC
_aMS
940 _aUJI
942 _2udc
_cBK
999 _c5321
_d5321